19 de març 2010

Mont-roig, 2.847m S3S4 MBEA (Pallars Sobirà)

Actualitzo algun aspecte de l'itinerari que quedava confós. L'accés al cim del vèrtex el vam fer directament per la seva vessant W, no per la capçalera de la vall de Nyiri com seria la ruta 'normal'

A l'aresta cimera (Foto:EduPlana)

Gran blanc!
muntanyes que hi són, vestides de blanc

Al joc de cubetes (Foto:EP)

Enfilem al cim del Mont-roig per la normal des d‘Alós d‘Isil. Aparquem al trencall de les bordes de Pina (1.350m) i remuntem fins als 1.550m aproximadament fins a poder-nos calçar els esquís al barranc de Comamala. Seguim l‘itinerari, lògic, i alhora rebuscat passat el planell per entre cubetes i valls penjades que es van connectant quan sembla que no pugui ser. Just abans d'arribar a un petit coll que ens porta al circ de la vall de Nyiri i d'allà a la collada del Mont-Roig, trenquem a l'esquerra per una petita cubeta que ens mena directa a la base de la pala W del cim del vèrtex. A la pala la neu no està transformada per reumntar-la a peu, i arribem al cim per l‘aresta de la dreta (algun passet de II i mixte).

Sortint del barranc i al planell (Foto:EP&AniolVilalta)

(Foto:EP)

Descens des del cim del vèrtex directa per la pala W (30-40º a l'inici) amb neu bona, estable a la pala, primavera a les solanes i encara pols seca a les obagues.... un cop a l'inici del barranc apurem el descens seguim per una fresa a l‘obaga del bosc però també és entramaliat fins a creuar al riu (deixant la fresa) i sortir una mica a sota de la borda de dalt.

Tota la vall es plena d‘opcions per fer descensos punyents.

Al vèrtex 226 (sept-oct 2009) hi ha l‘explicació molt bona de la Clàudia de l‘itinerari. Tres brevíssims apunts redundants: passada la borda hi ha una franja de bosc abans no s'obra la vall.. incòmode. El joc de cubetes penjades i entrelligades a la part superior fa gens recomanable trobar-s'hi amb boira sense conèixer el troç. I per les pendents mantingudes de dalt, i especialment de la pala W que queda penjada sobre el circ de les canals del Mont-Roig, molt recomanable plantejar-se la sortida amb el mantell ben estable.

I unes quantes imatges compartides d'un dia radiant que et sobrevolar...

(Foto:EP)

El cim i la pala W en diagonal a l'esquerra. El pas es troba per la dreta del primer bony i anarinant amb ressalts amb força pendent (Foto:EP)

Muntanyes que hi són, per recorrer (Foto:EP)

(Foto:EP&AV)

Al tram de l'aresta cimera (Foto:EP)

(Foto:AV)

Foto cim i reptes pendents amb molta pendent (Foto:EP)

Entrant a la cubeta que connecta la pala W amb la ruta normal, i a un altre collet en aquesta (Foto:David&EP)

(Fotos:D&EP)

Activitatmoltbenfetaidesfeta amb l'Aniol i el David el 17/03/10

zwingg ha dit...

Ei! Molt bona, aquesta. Felicitats. A més, heu encertat el dia. ¿T'has fixat en la canal Central, entre els dos cims? Per posar-la a la llista, no?

lux ha dit...

Ei Edu!

Felicitats per l'activitat! Es veu ben xula!
bona zona, estava preciosa!

M'apunto el vertex ;) que no vaig tenir manera de trobar ressenyes d'allà i em va encantar ...per tornar-hi!

Avant!

Jaume J ha dit...

Ostres Edu, no agafo ni el ritme de seguir-te les piulades! No pareu i de fer-ne bones... aquesta especialment, de les excursions amb esquís més boniques del nostre pirineu. Felicitats

merci, realment una sortida preciosa, potser el descens no és tot el continu que ens espravem... però la sol.litud i el tò feréstec de l'alt Pallars fa la resta.. el lloc és ple d'opcions! I la caiguada del cim cap a França, increible, quin balcó! I tant que la canal està a la llista, orientació matinera!

A veure com acaba aquest episodi meteo i se'ns presenta la primavera que sobra la veda als descensos punyents...

Lux, la referència del vértex és curta però suficient, nosaltres anavem amb el comarcal i un cop a la vall es troba bé el pas.. això si,evitant dies de boira!

pass@muntanyes ha dit...

iep, m'estava mirant els graus de la pala cimera i si no calculo malament em surten més de 40º entre la cota 2825 i la 2700 ja que entre totes dues només hi ha 165 mts de distància. Les dades del GPS em diu que hi ha el 75% (no graus) de desnivell però la cosa no quadra; i em pregunto que dec de fer malament en el càlcul perquè a simple vista ja es veu que no té tant (tot i que els números són els que són)...

albert ha dit...

M'ha sorprès el descens del tram superior que heu plantejat com sempre molt interessant. Una opció molt bona si ho lligues bé amb vehicles plan travessa d'un dia és sortir de Cerbi direcció a les bordes d'Aurós i l'estany de la Gola saltant pel Coll Curiós i d'aqui pujar per la canal oest.
El descens si esta bé la canal i pendre la vall cap a les Bordes de pina. Una de les sortides més memorables que recordo d'aquest sector. Salut.

bones David! si el càlcul del GPS està fet de pujada seria correcte, per l'aresta la pendent mitjana era més alta que no la pala que vam esquiar... podria ser?

Albert, merci i molt interessant el que planteges. També hi tinc l'ull ficat al descens del Campirme cap a Cerbí, surten 1000m i algo més prou directes, tot i que el pendent es suau. Realment hi ha molt per fer. Mentre pujavem vam trobar unes traces només de baixada que ens van anar guiant pel seguit de comes, cubtetes i canals... devien de ser d'una circular doncs venien del coll del Montroig, .. potser en la línia del que comentes..

Anònim ha dit...

hola,

no, no; el curiós del cas és que són dades de la baixada a peu per la pala cimera (és a dir el que vau baixar vosaltres amb esquís)... i les dades són molt clares: iniciem la pala a 2825 i recullo els esquís a 2700 fent una distància de 165 mts, és a dir, perdem 125 mts amb 165 mts i la ciència diu que per calcular el pendent he de dividir el desnivell amb la distància i que d'aquí treure el percentatge de desnivell (fet i fet, és el que ha calculat el gps) i surt doncs això: 75% que en graus deuen de ser, fent números rodons, uns 70, que evidentment no hi són... no ho sé, se m'escapa alguna cosa i no la sé veure.

Salut,

David

albert ha dit...

Hola David, el teu càlcul sobre el pendent en % és correcte 75 % amb les dades que dones 125 de desnivell per 165 recorreguts.
Ara bé en graus surten 49º.

Edu, Aquest descens del campirme cap a Cerbi per on el proposes cap a la vall del riu Unarre o cap a la pleta de les mules i caure sobre les bordes d'aurós? o una altre opció? simple curiositat.Fa un any vam fer Gavàs-Campirme-Gavàs i encara ho tinc fresc.

Ei Albert, no ho he dit bé, em referia al Gavàs-Campirme-Gavàs que comentes..
recordo llegir-ne una piulada fa temps...

a veure si torna el fred tot i que els models pels propers 10 dies alternen dies freds amb dies tant càlids com aquests últims! ... mala cosa si no tornem una mica a l'hivern.

pass@muntanyes ha dit...

ei, Albert! gràcies per la "conversió" més ajustada. Em podries dir com es poden calcular els graus quan tens el desnivell i la distància; o si hi ha algun web amb fórmules per fer el càlcul.

Gràcies,

David

albert ha dit...

Hola de nou, Edu pots llegir la piulada nostra del campirme de l'any passat Gavàs-Capirme-Gavàs

vam entreveure la possibbilitat en el descens cap a la cota 2000 m aprox.just abans del Barranc de la coma baixar directes pel barranc de Rumiets direcció NW cap a les bordes d'Auros dret (s'ha de veure si es possible o queda tallat). això si molt més innivat que el Barranc de la Coma SW on la neu s'en va ràpid ràpid.

albert ha dit...

Hola, David ho pots calcular resolent el triangle rectangle.

Tens l'alçada és el desnivell,la hipotenusa és la distància recorreguda així pots calcular l'angle amb el sinus o la tangent si calcules abans l'altre catet que és la distància horitzontal.

resumint

Graus=arcsin (desnivell/distancia recorreguda)

o bé

Graus=arctang(desnivell/distancia horitzontal)

buscant he trobat aquesta web també ho explica:

si tens algun problema ja ho saps.

salut

Hola Albert, doncs si era la vostra piulada la que havia vist, la recordava perquè ja li tenia l'ull ficat a la sortida. Grans sol.lituds!

David, t'haurà passat el mail l'Aniol. Vam arribar al cim del vèrtex no per la 'normal', sino directament per la seva pala w, per tant els pendents mitjans podien estar entre els 30-40º (recorda la sortida del llom, més de 35º) i el camí en línia recta que vas seguir.