14 de gen. 2009

Cap al Pic de Finestrelles des de Llo, 2.829m (Cerdanya)

Fantàstica neu... (EduPlana)

Mirem d'arribar-nos al pic de Finestrelles des de Lló, a la cerca de la neu pols que aquests dies ha enfarlopat els pirineus orientals. 1000m de desnivell més o menys continuus amb bona orientació, són els ingredients del banquet. Però l'assumpte se'ns atravaessa.. trobem neu pols molt bona, però en zones ventades, força apalmaçada, i vessants molt carregats. A la cota 2.400m ho hem deixat corre, i una mica més avall, fem el test de l'esquí. Se'ns desmunta una capa de 50cm (formada per vàries capes solapades) molt densa, i en una zona de poca pendent! Mai sabrem si vam fer bé, però sigui com sigui encara vam poder gaudir de 600m de bona baixada sobre un "powder" difícil de trobar als Pirineus orientals!

pols de qualitat.. (Foto:GuillemAmorós)

L'itinerari el comencem des del poble de Llo. Poc abans del poble prendrem la pista asfaltada que ens du a l'entrada de la vall. Ens calcem els esquís a l'inici de la pista, cota 1.350m. Recorrem la llarga pista fins a tocar del refugi de la Culassa. D'allà haurem d'adivinar el camí pel bosc sempre anant a buscar el llom que enfila descarat entre el rec dels Collets i el torrent que mena als Clots de Segre. Per evitar l'accés al coll de Finestrelles per l'embut, podrem seguir pels lloms drets per flanquejar més amunt. En el descens haurem de trobar el punt on creuar el rec dels Collets que ens permeti prendre altre cop el llom que mena al refugi sense perdre cota. El rec dels Collets l'haurem d'evitar ja que és molt congost a la zona baixa.

Mapa de la zona i inici de la vall de Llo (Foto:EP)

I a partir del refugi ens trobem un paisatge farcit de blanc i la màgia inesgotable d'unes vessants sense traces.....

Obrint traça... el profund rec del Collets fa que haguem de seguir pel llom si no volem perdre cota (Foto:EP)

Sobre l'estat de la neu trobem molta neu pols solta a les zones no ventades i algo apalmaçada allà on toca el vent. A 300m de l'aresta cimera ho deixem corre, no veiem clar l'estabilitat del mantell. Fem el test de l'esquí:

* 50cm de neu pols apalmaçada (molt densa) amb 3-4 capes dèbils entre mig (es poden apreciar en la manera de trencar-se el bloc, veure el video).

* Per sota de la capa de lliscament, el mantell estava fràncament endurit en pràcticament tota la seva superfície, excepte una capa poc gruixuda i menys densa a la part inferior (a uns 15cm de la superfície) amb novament neu molt dura fins al terra. Gruix total del mantell entre 150-170cm.

* Dia i hora del test: 12/01/09, 13h. Pendent: 15-20º. En aquest punt li toca el sol entre les 13h i les possiblement 15-16h.

Ones i cornises, que anuncien l'afecte del vent i indiquen les direccions (Foto:EP i EstelFerri)

Les dues capes principals i situació del test (Foto:GA i EP)

Gaudim del descens amb una neu pols increïble fins al refugi, ai si l'haguessim agafat des de dalt!, i continuem esquiant fins al poble sense descalçar-nos... i ens ho passem teta

Descens i divertimentos.. (Foto:EP i GA)

Fortes pendents al darrer tram de bosc abans d'arribar al refugi sobre un coixí enorme de neu pols (Foto:EP)

Activitat moltbenquasifetaidesfeta amb en GuillemAmorós i l'Estel Ferri el 12/01/09