11 de febr. 2008

Sol de Mitjanit 210m 7a o V+/Ae (Paret de les Canals, Oliana)

Espectacular panoràmica de gran part de les joies de l'Alt Urgell. D'esquerra a dreta: St.Honorat, l'Obaga de la Font, el Coscollet, la paret de la Cascada o dels diables, els Esplovins i la paret Bucòlica (Foto:EduPlana)

La serra de les Canals sempre es presenta provocadora, a l'esquena del poble d'Oliana, dona pas, junt amb el roc del Rumbau, al mar de roca de l'Alt Urgell. Tot i així, geologia capritxosa, ambdues parets són de conglomerat crostós, amb roca que cal tantejar i, sobretot, llastres de dimensions mitjanes o grans on millor no encastar-hi cap friend. Res a veure amb l'excel.lent calcari que domina a la resta de la comarca.

Ubicació de l'itineari a la paret de les Canals (Foto:EduPlana)

Aprofitant la recent obertura d'aquesta via i l'oportunitat d'enfilar ràpid la paret que tenim poc temps, i sense massa compromís, nem a repetir-la. Amb el generós equipament de la via serà la més repetida del repertori, no massa extens i molt més exigent. Trobareu la ressenya i tota la info sobre l'accés i material al blog dels Kutrescaladors, oberturistes de la via: http://antxpavil.blogspot.com/2008/02/nova-via-sol-de-mitjanit-6bae-oliana.html

Itinerari i escalant l'L5 (Foto:EduPlana)

La via està equipada als trams de V i molt equipada del 6a en amunt. Hi trobarem spits, bolts i claus. Nosaltres no els vam fer servir però compte amb l'ús dels friends opcionls de la resse. La majoria de fissures que trobem són de llastres on l'expansió de les leves en cas de caiguda podria facilitar-ne el desprendiment. L'Ae el passem en lliure xapant des de sota el segon i l'últim bolt. Possiblement el grau queda de 7a o 7a+ (encadenar tots els passos) amb l'estat actual de la tirada (terra, cantos que cal senejar, etc.). Amb el tema repassat podria quedar de 6c o 6c+. Val a dir que per fer en lliure l'ubicació del segon bolt està en un lloc que no permet un xapatxe adient (t'enganxa a mitg pas sense canto bò per alliberar una mà, i si continues amunt i falles, caus sobre la repissa). Vam empalmar els darrers dos llargs quedant una tirada guapa i sense massa ròssec.

El descens de la via es fa rapelant. Amb cordes de 60 vam fer un sol ràpel de l'R6 a l'R3. Per les característiques de la roca, molt de compte amb les pedres que cauen al recuperar les cordes.

Activitat feta el 10/02/08 amb Lluís Parcerissa

Empalmant l'L5 i l'L6 i fi de festa (Foto:EduPlana)

Anònim ha dit...

Hola!
Kina ilu k algú s'hagi animat ja a fer la via!
Un coseta.......et vas trobar una samarreta térmica i un xaleco polar a peu de via....?
Ens els vam deixar la setmana passada penjats d'un arbre a peu de via... snif.
Em pots dir alguna cosa....
Merci!
pere_t_c@hotmail.com

bones Pere,
hi haurà passat algú perquè no vam trobar res, només vam recollir alguna burilla a peu de via i a dalt vam trobar algun kleenex pendent avall.

i estic segur que la via es repetirà força! amb l'equipament que té i lo atractiu de la paret... En podeu fer difusió al foro dels maneirons (ho trobaràs als enllaços).

Llorenç ha dit...

Bon dia Edu!!! espero que l'haguessiu disfrutat! tot i que es cert que l'equipament es per no passar por....inicialment ens hagués agradat deixar-la semiequipada..però les fisures no eren bones...i vam optar per posar paravolts ja que la roca no acompanyava massa....i protegir-la en algún cas una mica més del compte!
Guapa la vista desde el cim en direcció nord!!!je je je!

hola Llorenç! ja ho dius bé, el tipus de roca demana assegurar-se bastant o la cosa queda expo. Potser alguna assegurança l'hagués evitat o l'hagués col.locat a una altra lloc, però la línia és directa i clara. Segur que es repeteix força! Jo feia anys que volia enfilar aquesta paret i també pensava en obrir-hi quelcom així que m'ha anat de conya aquesta primera aproximació. I les vistes, genials!
salut!

Xavi ha dit...

Hola Edu, dilluns vam intentar repetir-la però el fred i un plugim a peu de via ens va fer desistir. Ja hi tornarem. Vaig aprofitar per deixar un bon plec més de ressenyes al bar Massana i per caminar una mica per la zona, llastima que la pedra no sigui més bona perquè la paret no te l'acabes!
Adéu.

bones Xavi! ja ho dius bé, la paret és llarga, la roca peculiar. Aquesta via però està hiperassegurada. Jo tinc ganes de repetir les clàssiques de la paret, un parell, les has fetes?. Salut!

Xavi ha dit...

Si no m'equivoco, amb la via nova són 4 el total de vies a la paret: La "Kalaveres" i la "Karakòrum" del Remi i l'Ernest i després el diedre "Sala-Baqués". Les tinc ullades però no n'he repetit cap. No sé si n'hi ha alguna més. La més antigua, el diedre, hi van anar una vegada uns amics i no la van trobar i, havia llegit alguna piada als llibres de ressenyes vells d'Oliana que no era una via massa recomenable, però bé, s'hauria d'anar a explorar algun dia. A les del Remi també es veu algun tram d'artifo amb roca terrosa que ha de ser "peleona".
Salut!!

en Lluís em va parlar de les dues 'K'. No se quina és la que arriba fins a la creu, A2, s'ha de clavar, però el traçat segur que s'ho val. L'altre, bastant més a l'esquerra de la Sol de Mitjanit ell ha fet en solitari el primer tram força equipat. La part superior és més neta.. si vols ens hi posem plegats algun dia! La del diedre no la coneixa, em sembla que fent aquestes dues ja en tindré prou.... salut!