24 de juny 2008

Circular Remuñe - Cabirulés - Portillón d'Oo - Cap de la Baque - Remuñe (+-2.450m, MBEAS3obl, S5)

Descens del Cabirulés (Foto:AniolVilalta)

A la cerca de la solitud, i d’un paisatge blanc fora d’època! La darrera fredorada d’aquesta temporada, i encara obrint traça sobre neu pols nova a mitjans de juny de 2008, un final de temporada que tindrà un racó en els records d’alguns...

Iniciant la foquejada a la vall de Remuñe (Foto:EduPlana)

Circular de dos dies:
D1: vall de Remuñe (1.800m) – Portal de Remuñe (2.831m) – Collado inferior de Literlola (2.983m) – Cabirulés Occ. (3.016m) – Refugi de Portillón d’Oo (2.570m): +1.300m – 500m.
D2: Refugi del Portillón d’Oo (2.570m) - Cap de la Baque (3.097m) – Collado superior de Literola (3.049m) – Portal de Remuñe (2.831m) – vall de Remuñe (1.800m): +1150m – 1950m.

Itinerari... i l'agonia de les geleres dels Pirineus... (Foto:AV i EP)

La idea original era complementar el segon dia amb l’ascens al Pico Royo des del collado superior i, ascendir al Tussse de Remuñe per l’esquena i fer la baixada directa de la que trobareu la piulada aquí. El front que havia d’arribar diumenge però va fer-ho abans del que estava enunciat, i arribats al collado superior una densa capa de boira no ens deixava veure l’Ibon de Literola. Vam deixar-ho estar, ja que el descens del Pico Royo sense conèixer l’itinerari i visibilitat, i amb els ressalts rocosos que havíem vist el dia abans, ho feien del tot desaconsellable.

Amb vistes al barranc que du al descens directe del Tusse de Remuñe (Foto:EP)

Portal de Remuñe (Foto:AV)

Flanquejant des del Portal cap al collado inferior, amb l'esquena del Tusse de Remuñe enfront (Foto:EP)

Al collado inferior, al fons a la dreta el Portal de Remuñe amb l'aresta que mena al cim (esquerra). Més al fons, el massís de la Maladeta (Foto:EP)

Sublim itinerari, amb unes condicions d’innivació excepcionals. A partir de la cota 2.150m neu continua (la vall de Remuñe és, de la vall de Benasc, on millor s’aguanta la neu) i molt abundant. Excepcionals descensos tant el primer dia (tot i estar baixant del Cabirulés cap al refugi a les 5 de la tarda!) com el segon (el mal temps manté la neu endurida però franca alhora, i del portal de Remuñe en avall, neu primavera ben transformada excepte el tram final, ja que a la nit no ha gelat).

Passat el coll, flanquejant de camí a la canal Mammy... (Foto:EP)

...nosaltres vam flanquejar massa amunt, i ens val caldre perdre cota per finalment trobar la canal (l'excés de neu ens va despitar, totes les canals semblaven factibles!) (Foto:EP&AV)

L’ascens al Cabirulés, un cop feta la canal Mammy, passa a ser una delicada escalda mixta de neu, gel i roca. Fem tres llargs de corda, i en el segon assegurem els passos d’escalada (V inf) amb tascons i friends. Arribem encordats al cim, i pel descens fem servir dos ràpels. Portàvem dos cordinos de 30m.

La canal Mammy (Foto:EP i Guillem Amorós)

La canal Mammy (Foto:AV)

Tram de sortida de la canal i escalant el primer llarg (Foto:EP)

Escalant el segon llarg i des de l'R2 (Foto:GA i EP)

Foto cim! (Foto:SergioLozano)

Des del cim, cap al Portal de Remuñe, amb el llac de Literola totalment cobert i, d'esquerra a dreta el Cabirulés Oriental, el Tusse de Remuñe i el Perdiguero (Foto:EP)

Des del cim, cap al llac d'Oo, amb el refugi a la dreta de la presa. D'esquerra a dreta el Perdiguero, el Seil i Cap de la Baque, els Gourgs Blancs, Gourdon i Spigioles. S'aprecia l'embut per damunt del llac que ens caldrà creuar el dia següent, i on cal parar compte (Foto:EP)

Arribant al cim i primer ràpel de descens (Foto:EP)

Excepcional descens també de la canal Mammy, de fins a 50º puntualment. Tot i que s’ha fet tard, el vent ha mantingut la neu en molt bones condicions i això ens permet gaudir del descens amb bona ‘seguretat’. La considerem una S5.

Descens cap al refugi...(Foto:GA)

(Foto:AV)

(Foto:EP)

El Cabirulés i descens des del refugi, i tram delicat d'accés a la presa del camí d'estiu (Foto:EP)

Dos detalls importants de l'itinerari:
* En el descens cap al refugi, arribant a la part de baix cal flaquejar a la dreta per cercar el camí d'estiu que et porta a la presa entre els ressalts rocosos. Nosaltres ens vam trobar l’estret camí tapat per congestes de neu, sent el perill objectiu de despenyar-se important. A tenir en compte. A l'hivern rai, perquè pots travessar la presa, però amb primaveres amb molta neu, el tema es pot complicar bastant (no hi ha alternativa). Hi ha una foto on s’aprecia el tema.

* A l’itinerari de sortida cap al Cap de la Baque, sortirem del refugi primer recta i en seguida a la dreta, per seguir unes pales suaus que ens permeten progressar bé amb els esquís. En un punt però haurem d’iniciar el flanqueig a l’esquerra. En aquest flanqueig cal travessar un tub que mena directa al llac, amb una pendent considerable. Tram exposat, on caldrà parar compte. A les fotografies s’aprecia perfectament el tub.

La lluna... passejant-se pel cap de munt de la cara N del Perdiguero (Foto:EP)

lluna i traces... (Foto:EP)

Des de la gelera del Cap de la Baque, amb, d'esquerra a dreta, el Tusse de Montarqué, Queyras, Lezat, Punta Mammy, Cabirulés, collado inferior, Punta Literola, Pico Royo, collado superior i Perdiguero. Al fons el llac d'Oo i a la dreta la vall suspesa d'accés al collado superior (Foto:EP)

Prop del cim i accés al collado superior (Foto:GA i EP)

Descens per la gelera de la Baque amb els Gourgs Blancs i el Gourdon de fons (Foto:EP)

Des del collado superior mirant al Cap de la Baque i cap a l'E (Foto:EP i GA)

Arribant al collado superior (Foto:EP)

El llac de Literola al límit de la boira (Foto:EP)

Al portal de Reumñe i darreres pales de descens (Foto:EP i AV)

En general doncs, una molt bona opció per a finals de temporada, facilitant molt la logística el fet que ja estigui obert el refugi del Portillón. L'aproximació d’una hora fins a trobar la neu per la vall de Remuñe queda perfectament diluïda en el conjunt de dos dies esquiant entre glaceres i cims que superen els tres mils metres.... molt bon comiat de la temporada pels companys!

Activitat feta i refeta amb l’Ignasi Farràs (fins al collado inferior), l’Aniol Vilalta i en Guillem Amorós el 14 i 15/06/08

...fi de festa! (Foto:EP)

Videos de descens de la Canal Mammy, pales cap al refugi del Portillón d'Oo, i darreres pales des del Portal de Remuñe (Foto:GA, EP, GA)