30 de juny 2008

Volta al Tusse de Remuñe, 3041m MBE S5S5 i descens per la Directa (Vall de Benasc)

Des de l'aresta cimera, amb vistes al descens a l'esquerra, i el pic d'Alba al fons (Foto:EP)

un final de temporada inèdit, un regal,....un darrer descens...

Enfilem a fer la circular al Tusse de Remuñe, la 'nevera' de Benasc, allà on la neu més aguanta segurament dels Pirineus,.. per baixar per la "Directa" seguint el barranc de l'Aigüeta de Remuñe.

Itinerari (foto feta fa dues setmanes, encerclat, el tram d'S5 expo) i començant a foquejar (Foto:EP)

Trobem neu continua a partir de 2250m (al mateix punt on fa dos anys el 2 de juny!). Per fer la circular pugem al Portal de Remuñe (2831m) i seguim l'aresta fins al cim (3041m).

Comencem a caminar de nit la horeta i una mica de porteig de rigor, la primera capa de neu és tova tot i que encara no li toqui el sol i el mantell presenta força relleu ondulat per les pluges. Només a l'ombra de l'aresta hi trobem neu dura.

La pluja, i la fusió de la neu amb altes temperatures al relleu (Foto:EP)

Arribant al Portal de Remuñe (Foto:EP)

Detalls... (Foto:EP)

Enfilant... (Foto:EP)

Tram d'aresta amb el Portal de Remuñe darrera, que separa les valls de Remuñe (esquerra) i Literola (dreta) (Foto:EP)

Tram d'aresta amb el cim al fons (Foto: MarinaGay)

Desglaç al llac de Literola i l'Anna i en Jean Pierre arribant al cim amb l'aresta del Cabirulés al fons (Foto:EP)

Foto cim amb el Maupàs al fons (Foto:AnnaMassip)

El descens pel barranc li toca el sol de ple a partir de les 8-9, pel que l'esquiada és bona. Només trobem un tram amb neu molt transformada, passa que és precisament el tram d'S5, on cal extremar la precaució (orientació E i tram on no arribar el ventet que bufa al fons de vall)

Insistir en que aquest descens és força exposat i tècnic, i només s'ha d'abordar amb neu totalment estable. No és recomanable fer-lo circular si no es coneix, llavors millor pujar i baixar pel mateix lloc. El tram d'S5 és una canal inclinada (a mode de talús) de fins a 40º (puntual 45) ESTRETA i PENJADA sobre un mur de 10-20m de roca, on una relliscada t'escup al contrafort.

El descens vist des del cim (Foto:EP)

Tram d'aresta fins al coll a la dreta del cim, on s'inicia el descens (Foto:EP)

El descens vist des del coll (Foto:EP)

Esquerdes i al tram de la canal expo (Foto:EP)

Al segon plató, amb el tram del descens expo a l'esquerra (Foto:EP)

Darrera pala, cota 2600m aprox. i algú que ens acompanya (Foto:EP)

Detalls... (Foto:EP)

A prop del final amb el descens a l'esquena... (Foto:MG)

Dia radiant, gaudint de la sol.litud habitual d'aquesta vall, i un molt bon final d'aquesta inèdita temporada. Arribem a la vall on la calor apreta de valent i tot és un fart de flors.

ara si... fi de festa!!!! (Foto:EP)

Arribant a la vall fort de flors i amb el neret ben florit, ben inèdit! (Foto:EP)

Activitat moltbenfetaidesfeta el 29/06/08 amb la valenta de la Marina Gay

quan som a baix ens creuem amb els ramats de vaques que les pugen a pasturar, ja s'hi quedaran tot l'estiu, i amb l'arribada de les neus, les tornaran a la terra baixa...quan els esquiadors tornarem a enfilar...

ja només resta fer balanç, i recórrer els Pirineus a la cerca de noves descobertes, nous descensos per un nou hivern que arribarà aviat... ben aviat

Jaume J ha dit...

felicitats per l'activitat! T'he linkat a cegesqui: val la pena veure l'itinerari... sembla un descens d'emocions fortes!

freeride ha dit...

ara sí que toca canviar neu per roca, no apa, doncs fins la saison que ve.... :-)

Molt bonica aquestes rutes, sobretot per no haver de fer un altre cop les Maladetes i no avorrir-se.

merci als dos! bon espai pels esquís i l'snow, i la vall és fantàsticament tranquil.la,

ara si.. a encerar, fer cantos, ... i a la cerca de nous descensos i fins l'any vinent! a veure si podem coincidir en alguna d'acord?

salut!

Xavi ha dit...

Hola Edu!
Bones esquiades has fet, aprofitant la neu fins al final!
A veure si l'any que ve comença amb més neu la temporada.
Com sempre excel·lents fotos.
Records!

merci Xavi! i si no fos pq ja la transforma prou encara dóna per fer-ne alguna més!?... bé, ara ja de camí cap a la roca poc a poc.

Ens veiem a les parets doncs!