19 de gen. 2009

Cara N del Pedraforca....

Passada l'entrada de la canal del Rimbau, poc abans de creuar el bosc i on hauríem de girar a l'esquerra per trobar la via de la Grallera ...poques ganes de deixar la traça (Foto:EduPlana)

.. ens encaminem a la cara N amb la idea d'escalar la via de la Grallera. El massís però està molt innivat, i a la cara N la neu no està transformada, havent més d'un metre de neu pols seca que a trams ens cobreix fins a la cintura. La neu també tapa les cascades de gel, i sobre la roca es presenta solta sensa cap tipus de cohesió. Només trobem neu endurida en antigues restes d'allaus de fussió a la dejecció d'algunes canals i ressalts de roca. Hi havia traça oberta al torrent de la canal del Rimbau que marxava a la dreta i s'acabava passat el bosc.

Primeres llums al refugi i itinerari: En groc la ruta d'aproximació, en taronja el que vam seguir nosaltres ja amb la idea de sortir pel Verdet i en vermell la via (Foto:EP)

Ho deixem corre, i tirem avall. Sobre la via, hi ha una piulada al web del caranorte d'una ascenció hivernal. Es confirma el que ens comenta el guarda del refugi, contrari al que surt publicat al llibre de Guia d'Escalades del massís de Joan Jover (II i I, on diu "No se necesita material de escalada - Ascensión clásica"; la via presenta una primera xenemeia prou difícil i algun pas més aïllat on toca escalar. Sembla que a partir de la rampa de la cova de les gralles fins a l'aresta cimera ja no queden dificultats.

Ja hi tornarem quan el massís ho permeti. En tot cas, l'accés al peu de via l'haurem de fer prenent el torrent que mena de la canal del Rimbau pel camí normal d'ascens pel Verdet, fins al primer contrafort rocós important, on girarem a la dreta i abans de creuar al bosc tornarem a girar a l'esquerra per la primera canalera paral.lela al torrent del Rimbau. El diedre xemeneia del primer llarg és ben visible (veure itinerari).

Avall! massa pendent i neu massa solta i dia amb vent.. mala combinació (Foto:EP)

Al torrent que baixa de la canal del Rimbau (Foto:XescoMas)

Activitat nogensfeta el 18/01/09 amb Rafel Irla i Xesco Mas... per tres vegades en un més que l'estat de la neu no deixa acabar l'activitat... la prudència mana, i que s'allargui l'aventura!

Mingo ha dit...

Edu, amb el fred que ha fet la neu de les cares nord de moment és per esquiar. Deu ni do obrir la traça, no devieu tenir massa fred.
Salut

Joan Baraldes ha dit...

Bon dia,

Jo crec que al deixar-ho per un altre dia vareu prendre la millor decisió.
Jo aquesta via l'havia intentat dues vegades a l'hivern i totes dues varem haver de deixar-ho a causa de la neu i pel desconeixement dels passos d'escalada que hi intuiem. Més tard la vaig fer a l'estiu i et puc dir que hi ha dos trams d'escalada de 3º o 4º, a l'estiu i en sec, a on hi trobaràs algun pitó i a on es bó portar alguna cosa més

bones Mingo! ja ho dius bé, a voltes les ganes van més enllà que el sentit comú! que tard o d'hora s'imposa. Tanmateix el problema es troba en els accessos, no en les canals en si segurament. Diumenge hi havia inversió tèrmica: -3º a Berga a les 6 del matí, 7º al refu al passar-hi i 3º quan vam tirar avall

merci per la info Joan! de material anavem farcits, amb pitons i tot.. amb alpinades mai se sap.
Ara em queda el dubte de si des de la canal del Rimbau es pot accedir a les rampes de la cova de les gralles.. seria un bon itinerari poc difícil per recorrer la cara N...

salut!

Anònim ha dit...

Hola Edu,

Jo vaig fer la Grallera hivernal fa 30 anys... o més (glups!) amb el Pep Camarena. No recordo dificultats especials però cal tenir en compte que el Pep era un tipus molt tècnic, molt segur, i jo, un niñato amb ganes de quedar bé.

Diumenge vaig estar per la zona de Conangles i, efectivament, com diu el Mingo, la neu a les cares nord encara està poc transformada, al menys, el que jo vaig poder veure en aquella zona.

Felicitats per la traça oberta. Al menys, vareu fer gimnàs!

Ens veiem.

Jordi
Tremp

Jordi!
el guarda ens va comentar que hi havia hagut un desprendiment, però sense concretar quan,... potser posterior a l'edició de la guia...
haurem d'esperar, les pluges d'ahir hauran anat bé, i l'hivern serà llarg.
records!

Joan Baraldes ha dit...

Edunz

Pel que jo se, des de la canal del Rimbau no es pot accedir a la cova de la grallera de manera més fàcil que la de la via que estaveu intentant.