10 de febr. 2010

Tossal Bovinar, 2.832m BES3 (Cerdanya)

Encara amb la mirada posada al descens del cim (Foto:EduPlana)

Encetem l'esquiada a la bonica vessant Sud del Tossal Bovinar, un traçat evident que ens queda de front des el refugi de Pradell. Per arribar-hi sortirem de les pistes d'esquí nòrdic de Lles (cota 1.950m) on ens calcem els esquís pel camí ben arreglat que pel bosc ens porta directament al refugi (se n'ha desviat el traçat per no interferir tant amb les pistes d'esquí de fons). Un cop al refugi, per anar a buscar la vessant sud seguirem la pista a l'oest fins a creuar el torrent, i des de llavors prendrem els plans que suaument ens portaran a l'inici de la vessant pel seu cantó esquerra. La part central i dreta està interrompuda per contraforts rocosos amb canals dretes i interessants pel descens.

Itinerari, en vermell pujada, lila pujada i baixada, i verd alternatives. I l'espectacular capa de glaç viu que cobreix les parts baixes, deguda a les pluges de fa unes setmanes. (Foto:EduPlana)

La pala és mantinguda sobre 20-30º durant tot l'ascens, i ens decidim a pujar-hi per comprovar l'estabilitat del mantell cara al descens. Per tant, és una pujada sostinguda i amb cert compromís, atès els contraforts de la part central inferior (a les fotografies no s'arriben a veure). Si hi ha garanties de mantell estable, sempre serà més ràpid pujar pel llom esquerra, sempre evident.

Inici de l'ascens a la vessant S i amb el Clot de Setut al fons (Foto:GuillemAmorós i EP)

Al tram mig, pujant alternats i sobre punts segurs (Foto:EP)

Amb la Tossa Plana de Lles al fons (Foto:EP)

Al tram superior on la neu no està tan transformada realitzem sondejos i poc abans de sortir a dalt un perfil per validar l'estabilitat. Fem el test del salt i apareix una primera capa de 10cm de la neu recent poc important que llisca sola, i al tercer salt se'ns desprèn la capa de 20-30cm que es recolzava sobre una base molt endurida ja fins al terra. Tanmateix el lliscament és sobre una superfície rugosa, el que dóna encara més garanties d'estabilitat (necessitar tres salts ja és bon indicador). Molt similar al tipus de lliscament de la piulada al Finestrelles però amb la superfície encara més rugosa (d'aquí que a la foto de sota pràcticament no s'apreciï el desplaçament dels blocs)

Punt on fem el perfil i després del lliscament (Foto:GA&EP)

Acabem de fer cim, gaudim de l'escenari, deixem volar la imaginació, i ens enllestim per esquiar. Un grup enorme que pujaven pel llom esquerra aprofitats d'haver comprovat l'estabilitat de la pala se'ns avancen, i aquell tapís que només coneixia les traces de pujada són un garbell de traces de baixada.... fa lleig. No són muntanyes on trobar l'espai aquell dia.

Part superior de la pala (s'aprecia la capa de glaç al pla de sota), i en el descens (Foto:GA&EP)

Molt bon descens, sempre que el mantell estigui ben estabilitzat, i que es pot arrodonir amb la baixada directa al torrent per les canals que tanquen la vessant. La tornada a l'aparcament un cop al refugi la farem millor prenent les pistes sempre respectant les traces de l'esquí de fons.

Sobre l'estat de la neu, pols sobre base dura (i als plans, una capa gelada! de la pluja de fa uns dies), treballada pel vent a cotes altes que la fa a voltes una mica pesada, però sempre fàcil d'esquiar.

Nous reptes que s'anuncien... (Foto:EP)

Descens..

Activitatmoltbenfetaidesfeta amb un dia que arajasi ens porta la primavera i la Marina Gay, el Guillem Amorós, la Marta i la Gemma Turell el 7/02/10

Gatsaule ha dit...

El Tossal Bovinar és on el David s'hi va trencar la cama fa unes setmanes, no? Veig que almenys vosaltres en vau sortir prou bé i que les condicions no són dolentes. M'ho apunto!

si que hi havia una piulada que en parlava, però ara no estic segur si era a la seva vessant NE seguint l'itinerari del Faura i Longás (mala opció ara al pic de l'hivern), o a la Tossa Plana de Lles.... sigui com sigui, hi ha una capa de glaç que nosaltres només vam veure a cotes baixes, tapada per la neu.... és un bon descens, només vetllar com sempre perquè estigui prou estable.. al lloc hi ha un bon gruix, també al voltant del refu..