1 de febr. 2013

A pic de Salòria (Alt Urgell)

El Salòria és un cim preciós, fet a mida, per ser el capdemunt de la bonica comarca de l'Alt Urgell i donar pas als Pirineus majestuosos. Queda recollit, amb un accés aparentment amagat i en canvi és visible de mil llocs. Avui li buscàvem la seva anomenada Pala de Salòria.

Sobre l'estat de la neu, calcem a l'hostal, i continua per tot, abundant a la pista que per l'obaga ens arriba al coll de Conflent. D'allà pugem pel llom sud, ben innivat fins a l'aresta que mena al cim. Bon regel nocturn, però quan transforma i sobretot a les vessants ben inclinades que miren el sol transforma en profunditat, sovint fins al sòl. Avui era qüestió de baixar dins l'horari. I el risc es veia més en les allaus de fons, i sota rocs i contraforts.

Ens acompanya la Xisca, valenta, quina voltassa! diria que no s'ho esperava...

Seguint l'aresta fins al cim una ventolera de nassos ens fa renunciar i decidim tirar avall des de la cota 2.600m aproximadament capa a la banda de la Pala de Salòria. Al fons de vall és estiu. Tornem a posar pells cap al coll de Conflent i ens diem de pujar i arribar-nos a límit del vent i baixar per la banda est... un cop a l'aresta el vent afluixa, i aquest cop si fem cim. Per encarar la Pala de Salòria des del capdamunt...

Seguim la vertical, la plomada, ben bé pel mig. Trams de 35º, a l'ampla, molt bonica, confiats. Però sense esperar-ho quedem tallats per una franja de ressalts poc practicable i sobretot a aquesta hora ja massa exposada a la neu tova. Flanquegem a l'est i recuparem el primer descens del dia... però, on és la pala de Salòria?

Amb o sense nom, la pala que buscàvem però és la de més enllà, la que mira més a l'oest, la que baixa directa a les bordes de Conflent. No serà aquesta la pala que porta nom? potser el cartogràfic s'ha equivocat per poc d'ubicar-la.

en blanc les baixades d'avui, en vermell l'accés a l'aresta des del coll i el blau línies de descens buscades.

Avui el vent de l'aresta primer i el que feia al cim després ens l'ha amagat, i era allà.. hi ha dies que el vent no fa marxar els pensaments! s'hi haurà de tornar.

Per cert, les motos de neu del lloc, arriben fins al cim! (traces) encara no sabem per on... potser per on pensàvem baixar.

Esquiadamoltbenfetaidesfetambl'ignasilaxiska que treu la llengua i acaba arribant al cotxe amb braços contentíssima d'esquiar potser per primera vegada

Anònim ha dit...

Activitat ben disfrutada! La xisca una campiona.. Llàstima no haver encertat la pala de dalt a baix, però no serà que no ho hem intentat! Salut I metres!
Ignasi

zwingg ha dit...

Osti, com l'heu gaudit!! Vaig veure la foto a l'entrada del pic de la Colilla, i vaig pensar quin tros de cim! Si es pot baixar fins a les bordes de Conflent surt un palon de 900 metres! En aquests pirineus nostres, tot tan lluny i tan a prop...

mos veiem

doncs si, aquest és el descens cobdejat.. el que encertarem la propera visita. El que fa tant temps se m'hi emporta els ulls, des del port del comte, des de la cerdanya, des de les corbes del port del cantó.. la pala del salòria, blanca, és com un veleta que vulgui no passa desaparcebuda per ningú

avui, el vent, la pentina de valent

xaviseu ha dit...

és una de les millors baixades del pirieu però aillada i no sempre en condicions, la vessant sud del salòria és molt ampla i per no liar-se millor tenir com a referència el coll de finestres que comunica amb pallars, es pot agafar des del cim i sempre mantenir-se a la vessant sud-oest de la torrentera que baixa del coll de finestres, 900mt amb continuitat i mantinguts! no l'he pogut fer mai integrament però no serà per ganes.
La zona té varies possibilitats i és força desconeguda. Dona-li una ullada a http://www.esquialpinisme.com/index.php?option=com_itineraris&task=cercarIti&Itemid=56
hi trobaràs 3 itineraris recomanables : el salòria baixant per la seva cara est/nord-est i la torre de cabús i les seves canals sud-est, aquest 2 per condicions estables i evitar amb neu gelada-dura....
Una altra vall guapíssima que conecta amb la carena salòria al Torre de Cabús és la vall de basiets que dóna a Tor, orientada perfecte a nord i guarda neu fins molt tard, també trobareu sortida desde port de cabús, la vall espectacular.
Au, esquieu vosaltres que podeu, jo estic lesionat aquest any.

excel.lent Xavi, realment són unes valls per treure-hi molt de suc, només el pas fronterer tirar una mica enrera, i sens dubte l'entrada des del Pallars guanya en salvatgia. Llàstima de les motos de neu que hi tenen el circuit fet!
Recordo bé algunes d'aquestes propostes de corredors i canals, i estan al cim ja mirava valls enllà.. hi haurem de tornar.

i jo que pensava que estaves de viatge! veient l'esquialpinisme tan aturat... confio que sigui poc, i ànims!