10 de juny 2008

Volta al Ballibierna, 3067m, MBEAS3S4 (Vall de Benasc)

Inici de l'aresta del Ballibierna, amb la vall del mateix nom al peus (Foto:EduPlana)

El plaer de la descoberta.... dos anys abans vam gaudir amb el meu germà de les esquiades al Tempestats un dia, i al Ballibierna (o Vallibierna) enfilant i baixant pel barranc de Culebras l’altre. Des dels cims, la lògica de la circular al Ballibierna per la vall del mateix nom s’imposava, i el pastís d’aquest final de temporada espectacular ja feia endevinar una excursió preciosa, farcida de detalls i matisos, amb unes vistes espectaculars, solitud garantida i un final alpí amb un descens trepidant per acabar de despertar, si es que cal despertar....

Itinerari i primer tram del descens a la dreta del bastió de la Tuca de Culebras (Foto:AniolVilalta i EP)

Enfilem a la tranquil.la i gens aglomerada vall de Ballibierna, i finalment ens decidim per la circular al cim per la vall del mateix nom (la idea original queda pendent!). +1200m, i descens trepidant pel barranc de Culebras (fins a S4 a l’inici de la canal) amb neu flanquejant per l'obaga a 10min del refugi lliure de Coronas.

D'anada portegem 30-45min fins una mica més amunt del pont que creua el riu a la Pleta de Llosars. Allà l'Ignasi i el Mia continuen cap al Tempestats (cota de neu a l'Ibon de Llosars, 2500m) per baixar després per la mateixa vall del Ballibierna a través de la bretxa de Soler (encerclada en vermell al plànol). Algun dia caurà la gran circular doncs! (Tempestats-Ballibierna)

Amb vistes al cim i barranc de Culebras des de la Pleta de Llosars (Foto:EP)

Primeres neus amb el Posets al clatell (Foto:EP)

Creuant l'Ibon inferior de Ballibierna (Foto:EP)

Subtil,.. la suavitat del paisatge blanc... els primer sol.. (Foto:EP)

Genial itinerari, molt solitari, i amb unes vistes de luxe sobre el massís de les Maladetes i el pirineu de l'Alta Ribagorça i Pallars. Neu molt ben transformada i dura de pujada, i restes d'allaus de fusió considerables. L'aresta cimera amb neu dura on els grampons mosseguen de valent, presenta un aspecte molt hivernal i alpí, amb el 'paso de caballo' cobert de neu de forma espectacular.

Darreres traçades abans de l''inici de l'aresta i amb el pirineu català al fons (Foto:AV i EP)

Amb la vall d'accés a l'aresta oriental del Ballibierna (Foto:EP)

Al fil del coll on s'inicia l'aresta cimera, sempre acompanyats per l'Aneto i el Tempestats (Foto.EP)

Panoràmica espectacular de 180º... des del massís del Posets, passant pel Perdiguero, i la vessant S del massís de la Maladeta (Foto:EP)

Fent aresta i cim! (Foto:EP)

Ens ho prenem amb calma per trobar el descens del barranc de Culebras ben transformat, i tot i començar la baixada a dos quarts de 12 encara trobem el primer tram amb neu dura a voltes glaçada. Dificultat obligada que només podrem evitar penjant-nos els esquís a l'esquena o perdent cota fins al Collado de Llauset. Nosaltres fem treballar bé els cantells als primers girs i gaudim d'una gran baixada ja amb neu transformada al punt quan el barranc canvia d'orientació a partir del Collado de Culebras.

Cim i descens cap a la Tuca de Culebras (Foto:AV i EP)

El 'paso de Caballo' amb la vall de Ballibierna als peus, i el refugi de Coronas al fons de vall (Foto:EP)

Al 'paso de Caballo', amb la vall de Llauset a la dreta (Foto:EP)

Cim de la tuca de Culebras (Foto: AV)

El tram central del barranc trobem una neu excel·lent i només hem de parar compte a la sortida del mateix on un allau ocupa l’embut de sortida. Just sortim del barranc iniciem el flanqueig per l’obaga apurant les llengües de neu que ens permeten descalçar-nos a 10 minuts del refugi.

Baixant al coll que mena al barranc de Culebras i descens (Foto:EP)

Inici del descens del barranc de Culebras (Foto:AV)

traces... (Foto:EP)

Primer tram del descens, i tram central, amb la neu ja transformada al punt (Foto:EP)

Flanquejant cap al refugi (Foto:AV)

Activitat molt ben feta i desfeta amb l’Aniol Vilalta el 7/06/08

Respecte la circular Tempestats-Ballibierna, que ja caurà, per horaris, a tenir en compte que la pala d’accés a la carena oriental del Ballibierna té orientació E, pel que transforma aviat. El pendent final d’aquesta pala és força accentuat i entrant massa tard podem trobar-nos allaus de fusió o una progressió molt penosa. Això ens obligarà a començar ben aviat la circular, probablement iniciant el descens de la pala del Tempestats amb els primers raig de sol a la pala. En canvi, fer ‘tard’ al descens del barranc de Culebras no ens ha de preocupar massa, ja que el primer tram té orientació NO pel que el regel aguanta força, i després gira a N pel que podrem buscar els flancs drets (menys transformats). El ‘paso de Caballo’ habitualment el trobarem descobert de neu, sobretot a final de temporada.

Detalls i matisos... el massís del Posets amb les primeres llums (Foto:EP)

Anònim ha dit...

genials les fotografies..em miro les meves i les vostres, mateix dia,mateixa vall.. i veig que faig algo malament..

merci ignasi! no acabo de pillar això de fer algo malament!?.. la veritat és que aquest dia, al canviar de plans, anavem amb temps de sobres i vam poder dedicar-nos a les fotos amb ganes.. el dia/lloc s'ho valia!
apa, fins la propera!

Anònim ha dit...

em refereixo a les fotos..tot i que la meva camara no es cap cosa, el resultat hauria de ser mes bo.
Com es planteja aquest capdesetmana?

Mingo ha dit...

Tios quina disfrutada, la neu de puta mare, això sembla en el video.
Enhorabona per l'activitat

epa Ignasi, ja saps que la meva càmara no és precissament petita! però el resultat val la pena!

Mingo! una passada! a més, aquest any, amb aquesta meteo tan capritxosa, fa que es gaudeixi encara més de cada esquiada!! fantàstic tot, la natura sempre tan agraïda!..
en un parell de setmanes penjo els esquís i santornemi a escalar!

freeride ha dit...

Eip, brutals les imatges pel que fa a la innivació del lloc. Sembla pur hivern si no fos per què quan mires cap avall s'intueix que el límit de la neu acaba ràpid.

He hestat mirant i remirant les teves fotos, i el pendent nord del Vallibierna és una passada, però amb una barra rocosa a baix que no se si es pot passar per enlloc. Potser és un "xic" exposat a fer amb molt bona neu...però tampoco tinc totes les imates que voldria de la zona per veure-ho.

I el vessant SE del Tempestats.....uffff llarg com ell sol....res de pendents fortes, però molt llarg. Pena que amb aquesta orientacióés el que dius, s'ha de fer molt d'hora...tant d'hora que potser has de dormir a dalt :-D

bones Freeride,
el descens del cim del Ballibierna, buf, un any com aquest es pot fer, però no és gens habitual trobar-lo tant tapat i sobretot, amb neu tan estable. Només aquest cap de setmana ja haurà canviat força. Per mi hi ha una sortida cap a l'esquerra (mirant la pala de front), per, tornant a la vertical del cim, trobar un pas en diagonal fins a la vall. O bé, seguir cap a l'esquerra fins a la canal de l'inici de l'aresta cimera.

Des de la Tuca de Culebras (o pas de caball) en canvi, ja caldria esquiar sempre cap a la dreta, segurament havent de sortir cap al barranc de Culebras abans d'acabar el mur.

Et passo unes fotos en plan ràpid al mail, de la imatge frontal que tinc del cim des de l'Aneto i Tempestats i et marco itineraris

Per cert, la pala del Tempestats no té molta pendent, és veritat, excepte la piràmide somital. Jo fa un parell d'anys vaig poder sortir des del cim amb esquís, i era prou picon.

Per fer la pala del tempestats pots començar a esquiar-la cap a les 10-11h la seva orientació i l'ombra del Rusell, Margalida fa que el sol no li toqui a tot ella fins a les 9h). Des de Coronas són 1400m de desnivell i certa longitud, sortint 4-5h d'ascens com a molt.

salut!

Berni ha dit...

Espectacular sortida edunz, moltes i molt bones fotos. A més tal i com comenteu la N del ballibierna en condicions com les que vau trobar deu ser una passada, feu enveja nanos!!

Per cert, a mi també m'interessen aquestes fotos, jeje, per veure les possibles baixades.

ei berni,
un gran sortida si, sobretot per les condicions, sensació de passejar-se pels alps! (sensació nomes eh!)
passa'm el teu mail i t'envio les fotos: edunz@hotmail.com... potser ja em vas escriure però ara no el trobo
salut!

el meu mail: berniboom@hotmail.com

freeride ha dit...

Foto presa des del Pic de Medio cap a Vallibierna.

des de:

merci! jo diumenge era a l'aneto, i també vaig fer fotos al cim, encara és esquiable!!! increible... ja penjaré fotos a l'esquidemuntanya