23 de nov. 2009

Ocells de Nylon, 200m V (Serrat Alt, Àger)

Llums i contrastos (Foto:EduPlana)

La via ha estat reequipada al gener del 2012 i s'ha afegit un bolt en reunió. Topo actualitzada

Adjunto topo d'aquest itinerari clàssic, poc continuo per les feixes que ratllen la paret i li treuen verticalitat, però amb llarg dels bons amb l'al.licient de gaudir de l'autoprotecció i l'escalda neta sobre una roca en general molt bona, a trams excel.lent, i a trams - no gaires - més discreta. Un testimoni del bon fer d'una saga d'escaladors que van deixar empremta. I un petit luxe on poder escalar sense l'abús de l'expansió en una roca que s'ho deixa fer tot. Un estil d'escalada que a les parets d'Àger ha quedat més aviat testimonial o relegada a les clàssiques prop de l'oblit.

Els dos bastions amb l'homòloga Pacatras al de l'esquerra i els Ocells de Nylon al de la dreta . Actualització (nov, 2010): Segons la piulada del Marc al CentreCac, a les R 2 i 4 s'han afegit un clau i un espit. I una mica més tard... actualitzo (gener 2012) topo amb el material del croquis del reequipament del gener del 2012 (Foto:EP)

Escalant l'L2 i l'L3 (Foto:EP&AxelMoles)

Sigui com sigui, escalda intensa, amb els graus de l'època, ajustats i obligats, que sense ser molt difícil caldrà posar-s'hi bé i afinar l'olfacte ja que la via pràcticament està desequipada. Les restes de pitonatge ens ajudaran a seguir l'itinerari.

En l'últim llarg (Foto:EP&AM)

Els claus poden ser prescindibles per la progressió si anem molt sobrats però també els vam fer servir per reforçar reunions, a base d'un espit (excepte l'R3 que és una bona sabina, i l'R4 que són un espit i un clau). Vam enllaçar sense problemes els dos últims llargs.

Idem (Foto:EP&AM)

Fi de festa (Foto:EP)

Activitatmoltbenfetaidesfeta amb l'AxelMoles el 22/11/09

Mingo ha dit...

Felicitats EDu, aquesta va ser la primera via que vaig fer en la zona i en tinc un bon record, els dos últims llargs són bonissims.
Salut company

Josep ha dit...

Hola Edunz,

si no volem clavar, hi ha possibilitats de reforçar les R amb friends i tascons?

Estem pensant en anar a passar uns dies a Àger, i m'apuntaria la via a la llista.

Gràcies.

ALBERT ha dit...

Trobo a faltar alló de " ostia un clau, nem bé, soci nem be..." tant bolquer, tant bibe. A veure si enganyo, o mes aviat em deixo enganyar i m'escapo de la botiga un dia... a on per cert ja t'estem esperant...:) salut i roca i algun clau de tant en quan...de tots els tipos...:)

epa Mingo! supos que a la teva època (amb carinyo!) éra l'escalada que imparava! i els graus us devien sembla de lo més normal! ... jo ho diuen alguns, abans s'escalava millor!

Josep, tema claus, sempre fa mandra, però t'explico:
A les Rs:
R1: no es pot reforçar amb tascons ni friends, vam clavar una V llarga
R2: sobre roca dolenta, es veien restes de pitonatge en blocs expanding, nosaltres vam clavar un universal poc digne més amunt i vam col.lacar un tasco bastant bò. Prescindible clavar.
R3: Vam posar una P però no cal = sabina + friend del 3 o del 4
R4: NO cal
A dalt: no cal, sabina cutre a la sortida que pots enllaçar amb una sabina més digne 10m més enllà.
Claus de progressió:
A l'L1 vam clavar al cantó del pont de roca per reforçar-lo, però és pot fer servir un friend dins el forat del pont de roca. I d'allà net fins al espít però queda expo, es pot clavar abans de l'espit però amb habilitat, jo vaig preferir no aturar-me.
A l'L2 vam clavar a la fissura de roca dolenta d'entrada a la R, recomanable ja que no hi ha gaires opcions de protegir-se.
A l'L3 vam clavar a la placa de l'inici, prescindible, no vam veure la baga a la sabina de la dreta
A l'L4 vam clavar al tram final abans de l'R, però prescindible.
Últim llarg, no vam clavar.

vagi bé que segur que la gaudiu!

epa Albert!
està pendent visita, segurament la setmana vinent, dilluns o dimarts.

ahir vaig trucar al Latox per escaparme demà però de moment no tinc resposta, si ho tens bé i em vols escriure quedem: edunz@hotmail.com

cuida't!

Llorenç ha dit...

Veig que seguiu treient la pols a vies en procés d'oblit! bona feina...

tot i aixó el modelet de xandall i mitjons per sobre...es necessari per fer la via? o podem anar vestits normal??? j ej ejej

un oblit benentès! jo diria que
hola Llorenç!

aquesta es repeteix bastant, a jutjar per les restes de pitonatges i la fresa de sortida..
l'escalada "autèntica" com dirien alguns té molts adeptes, però són poquets al cantó de l'escalda de no compromís en via llarga... només cal veure la megafreqüentació d'una via sobrequipada enmig d'una escola de vies d'escalda amb compromís!

fa un temps i no gaire llunyà per molts una via com aquesta seria d'iniciació, i en canvi ara per molts escaladors és una via que no tenen nassos ni d'apropar-s'hi.... són els temps que corren! on fins i tot l'estètica s'ha homogenitzat :)

pd: i que ningú s'ofengui, el terme autèntic no té ànim pejoratiu respecte altres estils d'escalada, només preten fer referència als valors i l'estètica que van inspirar aquesta activitat a cavall de l'esport i la poesia vertical, més enllà dels termes tradicional o clàssica que semblen recordar a temps passats mirats amb nostàlgia

Josep ha dit...

Gràcies Edunz,

Portarem martell i un petit assortiment de claus per si fes falta.

Anònim ha dit...

Si tagraden d'aquest estil i potser amb una mica més d'aventura i potser un pèl més exigent et proposo una via molt veina que ja vaig obrir fa uns anyets a ala tercera agulla i potser només hi té un parell de repeticions! Directa del pagès...

A part de la paret d'ager també n'hi ha d'altres... serrat, st. miquel, font freda.

Apali, salut
Bernat

epa rumberos! ja ho dius bé, la brucs, la cabernet.. queda apuntada la directa, falta temps per seguir-vos el rastre, com la de guineu lliure que està a la llista.

merci i que no pari la vostra música!

Anònim ha dit...

Òstia Llorenç! i jo que patia per si les noies boniques, que tant sovintejen aquests tipus de vies, no m'estimaven degut a la vestimenta...ja veig que també hi ha masclots patidors i "fashion victims"...jua, jua, je, je...

Ja, ja, últimament hi ha molts "pijos" aventurant-se per les muntanyes...jeje...i jo, que sino no destacaria, em disfrasso una mica...jejejiji

Per cert, un petit apunt sobre la vestimenta: els mitjons no van per sobre (a tant no m'atreviria!), és que el xandall és curt!!!

Axel

RUMBA TEAM ha dit...

Ara a mi tambe em falta molt de temps, són èpoques , espero!!

La guineu si que te forces repeticions, és realment per anar a disfrutar sense gaires conplicacions en un entorn explèndit...

Tu si que no tens que deixar de tocar en l'obertura que dueu entre mans....musica de la bona i força metal.lica!! salut i sort

Hola edunz,
Soy de poco polemizar pero bueno tal vez mis comentarios suenen a polémica.
No ha habido retroequipamiento, si por retroequipamiento se entiende que se han añadido seguros a los que nos encontramos en la vía (que eran bien pocos). No se han añadido seguros. Estuvimos tentados de quitar un clavo de progresión en L2 que había pero como estaba al final lo dejamos.
Leyendo tu comentario de lo que clavasteis pienso que con aliens se pasa sin clavar sin excesivos apuros y te aseguro que yo no tengo grado.
De todas formas la mejor forma que de salir de dudas es que lo vuelvas a escalar para ver si hemos cambiado o no las características de la vía.
Por cierto consulto muchas veces tu blog, el cual me resulta muy interesante.
saludos, Chavi

Chavi, merci, corregido, igualment apuntaba que se habían añadido bolts en las reuniones, y así es, aunque Luichy dice que solo uno: no se si se en la R1, 2, o 3, donde según su topo ahora hay más expansiones que cuando la hicimos. Los espits de la R4 seguramente me olvidé yo de pintarlos en su día cuando hice la topo xo normalmente en este tipo de topos no me dejo material por marcar, con el poco que hay es fácil acordarse!

para resumir: el material que se marca en la topo de la restauración es bastante más que el que había cuando la hicimos, clavos incluídos. Y reforzar las R con bolts para no clavar, supone cambiar el carácter de la via.. aunque en este caso clavar era casi prescindible (excepto la R1 con un únic espit y sin posibilidad de pieza flotante aunque quizás ahora el abujero se ha hecho más grande y entra algún alien)

gracias de nuevo por los comentarios y a seguir disfrutando de la vertical. La escalera tienen buena pinta, era una pared donde había opciones

saludos

eo si, confirmat:
a la R4 había calvo + expit.

En resumen, respecto al 2009 la via tienen ahora de más:

1 expansión a la R1
1 clavo en tirada en el L2
1 expansión y un clavo en la R2 (este clavo ya estaba reseñado en la piada del centreCAC, ver texto)
1 clavo en tirada en el L3
1 expansión en la R4 dondes se ha retirado el clavo que había

Según sus autores en al restauración solo se ha añadido un bolt en reunión (no se en cual)

lo demás entoces se ha ido añadiendo desde el 2009, de ahí la confusión luego sorry por un juicio pasional precipitado que las paredes no son tantas..

ciau!

Chavi ha dit...

Se añadió un bolt en R1, lo demas o no se ha tocado o se ha sustituido buril o spit por parabolt previa autorización del aperturista Remi Brescó.

Aventura no se ha perdido ninguna, sigue siendo una vía donde predomina la autoprotección y con el mismo caracter que antes pero hay seguros de expansion que han sido renovados.
Saludos, Chavi

luichy ha dit...

Corrijo el error.
No se añadió ningún bolt en R1, ni en ningún otro lugar. No se añadió nada de nada en ningún sitio.
En cualquier reseña, incluída la original, sale la chapa de R1.

bé doncs, aquell dia anavem encegats i no vam veure material que ara hi ha i mira que n'hi havia poc!
merci i bones escalades a tothom

Eduard ha dit...

L1: Pont de roca i bolt, reunió de bolt i espit.
L2: dos claus reunió amb clau, espit i bolt.
L3: bolt i reunió amb un bolt.
L4: bolt i reunió amb un espit i un bolt.
L5: dos bolts.

Bones escalades!

merci per l'actualització edu, doncs si, hi ha coses afegides amb la restauració de com estava abans i més del que hi ha al croquis, xo bé, .. a gaudir-la sense infravalorar-la!