29 de des. 2008

Circular pic de Filià 2.780m - pic de Moror 2.733m (Vall de Boí)

Descens del pic de Moror (Foto:AniolVilalta)

Bon itinerari amb bones vistes sobre la vall de Boí i rodalies. L'excursió és pot allargar amb un parell de variant que augementaran el desnivell acumulat en uns 500m, però de ben segur completa uns descensos prou agraïts.

Itinerari, en vermell ascens, blau descens, i en morat els trams complementaris. I creuant el riu a la vall de St. Martí un cop superat el bosc (Foto:EduPlana)

Enfilant per la vall amb el port de Ru al fons (Foto:AV)

Des del port de Ru. A l'esquerra l'interessant descens de la cara NE del Castellet de Moror, i a la dreta la provocadora pala de Lo Castell de Rus primera i del pic de l'Estanyet darrera (Foto:EP)

Itinerari: Prenem la pista que s'agafa des de la carretera que porta a les pistes de Boí i enfila per la vall de St. Martí, amb els esquís als peus. En el punt on la pista s'acaba, seguim pel camí de barranc de l'esquerra on tindrem un tram de bosc poc esquiable de baixada (quan fem itineraris a la zona, sempre serà més interessant mirar de baixar per la vall de Moror on podem accedir amb una mica més de desnivell acumulat pel collet del Castellet de Moror) .

Quan deixem el bosc enrera s'obren uns planells que amb poca pendent i un llarg recorregut ens portaran fins al Port de Ru amb un accés gens obligat des d'aquest cantó. Resseguim la carena descendent sense treure pells de la Serra de Cabaçades per enfilar al Pic de Filià per mitja vessant (més recomanable seguir la carena des del coll). Descens cap al Cap de Llevata i enfilem al pic de Moror (o Passada de Moror). Descens fins al coll que el separa del Castellet de Moror i baixem per la vall de Moror fins al punt on acaba la pista que ve de la carretera i que resseguim altre cop. El descens l'haurem de fer per l'esquerra de la vall per evitar l'enclotada central, per seguir després amb tendència a l'esquerra sense endinsar-nos al bosc ben bé fins al final, en un curt però dret tub a la vertical del final de la pista.

Al llom de la serra de Cabaçades amb el Montsant de Pallars a l'esquerra (Foto:EP)

A la carena que mena al pic de Filià amb pic de Pessó Gran al fons (Foto:EP)

Sobre l'estat de la neu, dura i ventada a cares nord, més esquiable a cares sud i pols pesada o crosta a cotes baixes. La majoria de plaques es veuen prou assentades (pala del Pic de l'Estanyet), però també se'n veuen de fràgils (tram final accedint al pic de Moror). Tot plegat molt modificat pel vent del N la setmana anterior.

Van sortir 1550m de desnivell positiu acumulat, i una dificultat general d'S2 i trams d'S3 (descens del Pic de Filià per on el vam fer i algun tram puntual del de Moror). Horari de 6 a 7h.

La volta és pot completar baixant del Port de Ru cap a la Coma del Port i amb el descens directa del pic de Filià per l'Obaga de Llevata fins al barranc del mateix nom (en morat al plànol).

Descens del pic de Filià (Foto:AV)

Descens del pic de Filià i itinerari seguit, marcant en groc una alternativa recomanable (Foto:AV i EP)

Al cim del pic de Moror (Foto:EP)

Amb l'aresta del Castellet de Moror darrera i descens per la vall de Moror (esquiar-la amb tendència a l'esquerra per evitar l'enclotada central) (Foto:AV i EP)