12 d’abr. 2010

Pic de Baiau, 2.886m MBEA S3 (Andorra)

El circ de Baiau, amb la Pica d'Estats i la canal central del Montroig ben visible

Les fabuloses valls d'Andorra fugidisses del brogit d'aigües avall...

Amb la vall del riu Coma Pedrosa i el cim del mateix nom a la dreta

Bonica i tranquil.la circular al sostre d'Andorra. Iniciem l'itinerari a l'estació d'esquí d'Arinsal, a la cota 1.550m i enfilem la pista que ens porta al pla de l'Estany. D'allà voltegem el refugi per unes cubetes i amb vàries pales seguides arribem a la collada del Forat dels Malshiverns... quin nom!. D'allà al cim per una pala mantinguda sobre els 20º o amb traçades sobre neu franca, o amb esquís a l'esquena si està endurida. Fantàstic mirador sobre el circ de Baiau i l'alt Pallars. El descens el fem, suau amb alguna baixada més picona passat l'estany negre, per la vall del riu Comapedrosa que se'ns obra davant..... encantadora, d'encanteri. Al tram final seguim pel marge dret del riu (baixant) fins passat un flanqueig un darrer descens ens mena a la palanca que creua al riu. D'allà seguim el corriol fins la pista, i el cotxe.

La canal de l'Alt amb molt bon estat i pujant al cim passat el refugi

Foto cim amb l'estany negre davant i l'interessant Agulla de Baiau a la dreta que espera el seu torn

Sobre l'estat de la neu, excel.lent, dura al matí i primavera al punt a l'hora. Només a la collada hi havia neus recents però es veia tot estable. De pujada trobem la neu a la cota 2.000m i de baixada, continua i abundant fins a la palanca.

Amb el cim al fons des de l'estany negre i opcions que apareixen arreu

Amb el collet de Coma Pedrosa al fons a la dreta, i a sobre el refugi del mateix nom

La vall genial aigües amunt amb l'aresta de les Canyorques al fons, plena d'opcions

I si es vol aprofitar que les pistes hi estan fetes, una molt bona opció per arrodonir el descens és, des del refugi, pujar la Portella de Comallemple (+300m) i d'allà enllaçar amb les pistes, que podrem seguir fins a l'aparcament amb neu (hi ha una pista transversal poc abans del final que ens deixa a tocar del cotxe).

Activitatmoltbenfetaidesfetaambelgranregald'aquestaprimavera l'11/04/10
(Fotos:EduPlana)

Jordi Soldevila ha dit...

Interessant activitat Edu!
Un parell de preguntes, per si m'animo a repetir-la aquest dissabte: es sortia amb les esquís als peus? i quanta estona es tarda, aproximadament?

Gràcies per avançat!
Jordi.

surts de cota 1.550m així que esquís a l'esquena. No crec que les nevades d'aquesta setmana hagin deixat cap base. Si la fas circular pel pla de l'Estany tens 30-45' de porteig segons ritme fins la cota 1900-2000m aprox, et calçaràs al pla. Si agafes la vall del riu comapedrosa el porteig és de 20', trobes la neu a la cota 1.800. En canvi, a la tornada, si saltes pel coll i enllaces amb les pistes arribaràs fins a 5' del cotxe per la pista artificial de neu que tenen feta pels esquiadors que volen arribar fins a l'aparcament esquiant.... això pot estar bé, et sortirà un desnivell de baixada de 1700m!

també pots pujar per les pistes, però no queda circular i una mica 'estrany'

compta de 4-5h anant tranquil... no miro gens els horaris, em sembla que del cotxe al cim vaig estar-hi unes 3h.

es pot culminar amb l'ascens al coma pedrosa, un cop al coll dels malhiverns decideixes... o fins i tot per la vall del pla de l'estany hi ha canals fàcils que et porten al cim, per donar-li un toc d'esquí alpinisme.

ah, una altre opció baixant és tornar a posar pells i pujar al Sanfons.. per l'orientació de les pales l'horari juga a favor.