30 d’abr. 2010

Gran circular Tempestats - Ballibierna, MBEA S4 (Vall de Benasc)

***

El bellíssim Ballibierna vist des del cim del Tempestats, amb les moltes opcions de l'Ampriu de Llire al fons (Foto:GuillemAmorós)

bonica, dura, llarga i tècnica circular enllaçant aquests dos gegants per la capçalera de la vall de Ballibierna... Un racó.

Mirada enrere del descens del Tempestats des del llom on trobem la bretxa de Soler i Coll (Foto:EduPlana)

Itinerari: Sortim del refugi de Coronas (cota 1.970m), pugem al cim del Tempestats (3.296m), baixem en tendència a l‘esquerra per trobar una canal (S4) que a la bretxa de Soler i Coll enllaça amb la capçalera del barranc de Ballibierna. Allà posem pells (cota 2.450m) i enfilem a la vall que des de Llauset també puja al Ballibierna (cota 3.056m) per la seva vessant E. Un cop al cim tenim 3 opcions:
1) la més lògica i bonica passar el pas de cavall i baixar pel barranc de Culebres (S3/S4, cordino recomanable segons condicions del pas de cavall) i, sempre per la vessant obaga, continuar fins poc abans de l‘alçada del refugi per trobar una palanca que creua al riu i ens deixa a 5min del punt de sortida (veure piulada, fa dos anys amb unes condicions excepcionals).
2) la més agosarada: baixar per la canal "de la papallona" (veure piulada) de la vessant N (45-55° i estreta) que des del vèrtex occidental de la carena ens porta igualment a la mateixa vessant anterior (S5).
3) la de menys dificultat però també menys interessant, baixar per on hem pujat la vessant E (S2) per sortir després dels ibons de Ballibierna.. al final de la vall si no hi ha neu a la solana es pot flanquejar a l‘esquerra fins a enllaçar amb l‘obaga que manté neu fins al refugi.

Itinerari vist des del Tempestats. Cal ubicar bé el pas de la bretxa de Soler i Coll (vermell ascens, blau descens, groc descensos alternatius) (Foto:EP)

Els ibons superiors de Ballibierna amb el descens de la canal que mena a la vall, i el mateix vist de front (Foto:EP)

Des del vèrtex occidental de la carena del Ballibierna, i itinerari (Foto:EP)

En tots els casos són 2.000m de desnivell positius, i a tenir en compte que les opcions 1 i 2, les parts més tècniques estan a la part final de la sortida. Per les orientacions els horaris juguen a favor. Excepte l'accés a la carena del Ballibierna ja que a la vessant E rep el sol de bon matí i és fàcil que quan hi arribem ho trobem ben transformat. A matinar i comptar-hi unes quantes hores d'activitat.

Al cim del Tempestats amb l'Aneto al fons (Foto:EP)

Baixant del Tempestats (Foto:GA&EP)

Sobre l'estat de la neu a la vall, amb aquesta setmana de calors ha remuntat bastant. 45‘ de porteig a la vall de Llosars. Tot molt estable, bon regel nocturn però superficial (evitar sortides a peu fins que vingui el fred, la crosta no aguanta sense esquís). I fora d‘horaris, molta sopa.

La idea era baixar la canal de la papallona, però quedem fora d‘horaris i al tapar-se els núvols acaben de degradar la neu a totes les orientacions, .. desfaig camí per l‘opció 3.

Trobant el pas de la bretxa Soler i Coll (Foto:GA)

A la bretxa amb el Tempestats i l'Aneto al fons (Foto:EP)

Esquiadors, empetitits front la cara N del Margalida, ... i l'entrada de la canal NW del Ballibierna (Foto:EP)

Apurant la neu per l'obaga (caldrà sortir per l'esquerra del turó final) (Foto:EP)

...primavera... (Foto:GA)

Estat de la neu a la vall de Coronas i la lluna vermella d'aquets dies.... amb un inici des de sota, de la fusió (Foto:EP)

Activitatmoltbenfetaidesfeta amb en Guillem Amorós el 29/04/10

al barranc de Ballibierna (Foto:EP)

...quan el silencia irromp, el que deixa escoltar....

Berni ha dit...

Bona sortida Edunz, és una circular molt potent. Llàstima de les condicions que us vau trobar a la part final.

Nosaltres també la vam veure aquesta canal i feia molt bona pinta. Però ja ni ens vam aventurar a la circular per la mateixa raó d'horaris.

Ara sembla que la meteo dóna una treva i torna a nevar amb ganes!!

molt maca Bernat, i aèria! la canal la vam fer l'any passat amb neu ja massa escaducera per esquiar-la... no és especialment difícil, però si molt estètica, i entrant per dalt sense haver-la vist encara li posa més emoció. Encara li queden dies a aquesta volta dins aquest any.. que sembla que s'allarga una mica (ja li va bé que al massís de la maladeta no hi ha la neu d'altres anys... posets, remunñe i ampriu estan millor comparativament, i és tot allà mateix!)