23 de maig 2011

Punta de Literola, 3.132m MBEAS3 (Vall de Benasc)

(Foto:AngèlicaTesas)

Neus que s'acaben, ... hivern enllà... deixem passar el trepig de l'ànima sobre un blanc estripat que ja es desvesteix per tot

Agosarats, busquem completar el dia amb una llarga circular a la sempre sacrificada però farcida de neu i solitària capçalera de la vall de Remuñe... les nuvolades creixen molt ràpid o nosaltres fem tard... i el descens punyent pels tubs de Remuñe queden massa exposats amb una neu primavera estovadíssima que se'ns tira al damunt a cada gir a la picantona pala SE de la Punta de Literola. Però allà queda, pendent amb més blanc per tot.

La Forca de Remuñe i els tubs que des de l'aresta dónen múltiples opcions com el descens directa

L'itinerari és sempre molt evident i es pot completar amb múltiples opcions (en verd)... arribar al cim des del collado inferior o superior de Literola, arribar al Tusse de Remuñe per l'aresta o la canal O, descens per la normal o pels tubs.... nosaltres per guanyar temps enfilem a la Punta Literola per la mateixa vessant E amb traçades en forta pendent ... i de tornada l'aresta de Remuñe on després de renunciar al descens pels tubs per l'estat de la neu, ja no arribem al Tusse i baixem per la normal. Ens surten uns 1.500m de desnivell positiu acumulat.

La pala SE de la Punta de Literola (foto:AT) i l'ascens a la mateixa amb l'aresta de Remuñe tallant l'horitzó

Sobre l'estat de la neu, comença cap a la cota 2.200m, als ibons de Remuñe (d'hora a hora i mitja d'aproximació). Bon regel nocturn però que en seguida transforma. Molt treballada per la pluja d'aquests dies fins la cota 2.700m aproximadament on apareixen les capes de neu nova a mode de pastisset. A la pala somital de la Punta de Literola ens trobem una bona placa de vent de les successives nevades en alçada d'aquests dies, d'un pam o més, que llisca només mirar-la i s'emporta més neu en profunditat provocant allaus de fusió prou importants a cada gir... les allaus no marxen de vacances.

Bon estat d'innivació per arribar-se al refugi de Portillón d'Oo i fer la circular.

L'aresta cimera amb la canal Mammy del Cabirulés i la cubeta amb el refugi del Portillón d'Oo.

El gran Perdiguero que ens mira d'aprop (Foto:AT)

Cap a l'areta (Foto:AT) I Darrera, amb alguna de les allaus que provoquem al baixar la pala...

...ones les que xoquen contra la pedra, o a l'inrevés? pensaments que es fonen aigües avall. Noves línies, pales, descensos, cims i carenes nevades, ja van prenent forma per un nou hivern...

Activitatmoltbenfetaidesfetambl'angèlicael21demaig2011escadusserdeneus

Xavi ha dit...

Una bona volta! tot i que, amb neu, la baixada per Lliterola és l'opció més llarga i interessant.
Aviam si l'any que ve és més generós de neu!!!

eo Xavi! se'ns dubte Literola és un gaudi.. però el descens directa del Tusse tampoc està gens malament... a veure les properes neus!