4 de febr. 2014

Monturull 2.761m BES2/3 (Cerdanya)

La Cerdanya és una vall fantàstica que enganyosament aplanada amaga allargassades valls on s'hi fan valls i cubetes delicioses. Tan cap al nord, com cap al sud. El Monturull des de Bescaran n'està m'imagino al límit, però serà adminstratiu perquè el paisatge en te tots els atributs. També s'hi val l'accés des d'Aransa, però potser aquest primer és més interessant per retrobar-se amb aquella part de paisatge solitari, si aquest dia, no t'hi acompanya cap altra traça.

Fem l'ascens/descens pel Torrent de Port Negre i amanim la sortida remuntant les obagues del Paluç per acabar la jornada. Molt bona innivació a tota la vall i descens per la prou punyent vessant sud ben tapada. L'accés al cim també està ben cobert accedint a la carena del coll de Monturull. Ens mirem de saltar a Andorra tot fent una circular per tornar pel Perafita, però el descens nord està ventat i poc atractiu.

Aparquem a la pista fins quan el cotxe no pot més, amb 4x4 es pot enfilar més estona. Després tornarem esquiant per la mateixa pista quasi fins al vehicle.

Foto e: El pic de la Colilla

Al descens de la pala sud, en el seu tram baix i a l'hora d'ullar la situació de la neu al lloc que sembla més sensible, trenquem una bona placa (a sota). La situació de les vessants sud a aquesta banda dels Pirineus continua ben sensible. I la nova nevada del dia següent, ho deixa tot amagat.

Amb el Monturull al fons

Muntanya, atents. Escolta..

Hi van baixar 8 esquiadors en tres grups separats per hora i mitja - dues hores respectiva ment (3, 3 i 2). El darrer esquiador s'apropa a l'esquerra per mirar el terreny entre els rocs i quan es troba el punt blau es desencadena l'allau davant, trencant-se alhora el punt més alt de l'allau primer, el marge esquerra després i la part dreta i mitja al final..
S'aprecia bé la combinació de zona de dipòsit (aresta a la part superior) + zona de convexitat + relleu pedregós. Un dèbil esperó separa la zona de rocs amb la pala central per on hi ha les traces de baixada.

Aquest dia hi havia risc 3 a vessants sud per sobre de 2200m. El diumenge anterior s'havien vist allaus similars de placa a les vessants sud de la serralada (pic de Tossal Bovinar per ex.) i aquests mateixos dies i cap de setmana es trenquen allaus importants (puig de Dòrria). Vam estimar un gruix de fractura de fins a un metre o metre i mig al punt més alt.

Moltbonaesquiadagranjornada, i amb un final d'aquells de moment aturat, moltbenfetaidesfetambelSamu,eldiv31gen

Sergi ha dit...

Ja és casualitat!
Segur que hi vàreu anar després que nosaltres, però el cas és que diumenge erem allà.
Ni s'ens va passar pel cap d'apropar-nos a cap d'aquelles pales laterals; amb aquell terreny ventat era de temer el pitjor.
No vam arribar el Monturull, no per les plaques, doncs fins al port Negre i pel llom cap problema, però vam començar molt avall i ves per on estem fluixos.
Ja em premetras que et linki la piulada.
A reveure

això serà que ja sóm a prop de trobar-nos!
La zona dóna joc per boniques circulars. El dia que hi erem, els cavalls de ferro envaïen sense escrúpuls el vostre torrent, fent al salt cap a Andorra amb pròpia impunitat. Això si, si algun dia se'n limita l'accés, o cal pagar-ne un peatge, racau en el desgraciats esquiadors de muntanya. Fora d'això, la vall conserva aquella pau dels racons sense massa desori. L'accés a les veïnes valls de Perafita-Tossa, també hi fa mandra la baralla per un peatge absurd.
Muntanya, que si pot, retorna al silenci.
(.. vam ser-hi dos dies abans, les dates si hi són, són al final de la piulada).

Sergi ha dit...

De trobar-nos en som tan a prop com vulguem.
Ens enviem uns correus, però si quedem potser agafis fred, que nosaltres anem lents...

Vaig a veure la teva següent piulada.

xaviseu ha dit...

Hola Edunz, entrant al teu blog he vist l'allau del monturull, uns companys tenen la foto d'un parell d'hores abans de caure. Si no tens inconvenient faria servir les fotos, com a part didàctica, per una formació d'esquí de muntanya que iniciem avui divendres. Merci!

bones xavi, ha anat bé?
vam creuar-nos amb un grup a baix, i l'altra mentre baixaven la pala... pels girs que feien ja tenia pinta de pols placada!

xaviseu ha dit...

Prou bé, les practiques de dissabte i diumenge amb no gaire bon temps però bé!
Els que van passar abans també van vuere-ho placós però com altres vegades... el diumenge anterior vaig estar al puig punçó i amb la mateixa orientació que vosaltres se n'havia desencadenat un d'espontani més a sud seguint la serra airosa. Tota la zona està molt xula i té força possibilitats, si combines amb la zona andorrana encara s'amplien més!