28 de març 2009

Cara E del pic de les Fangasses, 2.684m MBEA S5 MD-, Pic de Font Blanca, 2.904m MBE S3/S4 D (Andorra)

***

Al cim del Fonblanca gaudint del descens del pic de les Fangasses ben visible (Foto:GuillemAmorós)

Enfilant l'elegant cim de la Fontblanca és difícil no percebre la costeruda pala del pic de les Fangasses, un agoserat descens que dibuixa una línia perfecte i de lògica aclaparadora, en un cim que des del llom de davant recorda aquella muntanya que quasevol infant que hem estat tots dibuixaríem amb els ulls clucs, triangular, neta, senzilla. Per obrir-los després i fer el somni realitat.

Un cim, una línia... (Foto:EduPlana)

Descens molt recomanable si l'estabilitat del mantell i la innivació ens ho permet (40-45º mantinguts durant 350m amb trams aïllats de 50º) L'orientació E del descens proposat al pic de les Fangasses farà que ens hi haguem de posar aviat, però a bon ritme des de peu de carretera amb un parell d'hores podrem ser al cim. L'itinerari, semi-circular, el podrem completar remuntant al Fontblanca per gaudir una vegada més de la seva elegant pala cimera, que al estar orientada al S encara tindrem temps d'esquiar-la amb la neu al punt. En aquesta sortida si sortim a una bona hora, el temps corre a favor!

Itinerari (vermell ascens, blau descens) i enfilant al Fonblanca amb el descens al fons (Foto:EP)

Descens de la cara E del pic de les Fangasses (amb el curiós efecte de la piràmide cimera del pic de les Planes sobreposat) - imatge de l'abril de 08- i a la base de l'ascens al cim amb el canaló d'entrada (Foto:EP, GA)

Per l'ascens al pic de les Fangasses podrem seguir la sempre més recomanable opció de pujar (esquís a l'esquena durant 350m) i baixar pel mateix lloc (és el que vam fer aquest cop). Pels amants de les rutes circulars hi haurà dues alternatives, des de la cota 2.200m seguir una canal anterior evident que ens menarà directament a l'aresta cimera o, a la cota 2000m desviar-se pel torrent que puja a l'estany Esbalçat i d'allà a l'aresta per lloms orientats al SO on podrem traçar. Un cop baixada la pala, farem l'ascens evident al Fontblanca sent mes àgil decantar-se sempre cap al cim per prendre el llom cap a la cota 2.800m. En el tram final de la sortida tenir en compte l'opció de baixar per l'esquerra del torrent del Camís Vell, on trobarem més i ara a la primavera millor neu, fins un punt on un pont de fusta ens permet creuar el riu poc abans d'on haurem deixat el cotxe.

Sortint del canaló i amb vistes al descens des del llom del cim (Foto:EP)

Aresta cimera del pic de les Fangasses i la fantàstica pala Fonblanca xiuxiugegant a cau d'orella (Foto:EP)

L'aresta, i una línia, del pic de les Planes amb les valls franceses al N, terreny d'interessants circulars (Foto:EP)

Sortirem de la cota 1.880m, i afegint el desnivell de 400m al Fangasses sortirà un desnivell acumulat de poc menys de 1.500m positius si completem els dos cims.

Sobre l'estat de la neu, ens calcem a 10' del cotxe. Aprofitant les fredolades d'aquests darrers dies d'anticicló la vam trobar primavera endurida a primera hora i transformada al gust després. No vam sortir tan aviat com pensàvem, i el descens del pic de les Fangasses el vaig iniciar a les 10h, pel que per entrar al canaló vaig resseguir l'"ombra" del poc definit llom esquerra on la neu estava millor enlloc del centre de la pala. Bona quantitat de neu, ben estabilitzada, però amb sobreacumulacions en algun tram que calia evitar.

Al cim del Fontblanca, mirador excepcional.... (Foto:EP)

Baixant per l'esquerra del torrent del Camís Vell amb al fons a la dreta el torrent que en diagonal a l'esquerra ens porta a la cubeta dels cims, amb el Fontblanca al fons. I creuant el torrent pel pont de fusta (Foto:EP i GA)

Descens punyent, on no si val errar-la, però amb la sinceritat d'un cor obert a les sensacions i a l'admiració per les muntanyes i les seves formes, quan tot és un i els cantells retenen la pendent agraïda de ser pentinada per un dia. Així, és quasi inevitable no encertar cada gir, no saber llegir bé l'estabilitat del mantell, no saber trobar el pas amb la millor neu, no acabar sobrevolant cims i carenes... amb un somriure d'orella a orella. Un passet més, en aquest l'apasionant món de la muntanya i els reptes assolits.

Descens del Fontblanca

Activitat de luxe compartit amb en Guillem Amorós el 27/03/09

lluís ha dit...

Felicitats per la magnífica activitat!
El descens del Pic de les Fangasses és pràcticament el descens ideal: "el que seguiria una gota d'aigua que caigués del cim" (Comici).
A disfrutar!

Gatsaule ha dit...

Una bona descoberta, no n'havia sentit a parlar mai d'aques cim, m'has fet tornar a mirar les fotos de quan vaig anar al Font Blanca...

Una bona volta!

David ha dit...

Hola Edu,

això ho vau fer el dissabte al matí? però no havia de fer mal temps!!?? Ja ho diuen: "qui no arrisca no pisca". Quin goig de ruta!!!

David

Jaume J ha dit...

Edu i Guiilem, felicitats i gràcies per compartir-ho. Per a mi també ha estat una descoberta. Per la llum i el dia diria que són fotos del divendres (nosaltres vam fer el Sarrera, amb una neu primavera al punt tot i iniciar el descens a quarts de tres...)

merci! i què bé s'hi avenen les paraules d'en Comici! ...com una gota d'aigua.

Ha estat una descoberta fantàstica, no tenia cap referència del descens només que l'any passat fent el Fontblanca em vaig quedar captivat per aquesta muntanya... irresistible seducció...

També vam ser-hi divendres, nosaltres sortíem del cim del Fontblanca cap a la una, i el ventet aponentat prou fred encara la mantenia al punt!

I s'haurà de repetir que al no enfilar tots dos aquest primer cim no hi ha imatges d'un descens que mirant cap al sud on la vall sobra és del tot fotogènic...

(sobre la data, als posts sempre afegeixo la data de l'activitat al final del text que poques vegades coincideix amb la data de la publicació de la capcelera)

ei, despistat, ara veig que tenia mal posada la data de l'activitat..

Anònim ha dit...

Genial, fantastic descens.. i ben complert amb el fontblanca com un segon plat, casi ná!
Crec que hi hauries de tornar per deixar testimoni grafic de la baixada.. i conec un que t'hi vol acompanyar..ehem..
Felicitats als dos!
Ignasi

David ha dit...

Hola Edu,

em reconforta saber que ho vau fer divendres (hehehe)... més que res perquè vam estar dubtant si dissabte pujar o no (aviam si hi havia sort i el "marron" s'endarraria una mica) i, és clar, veient la vostra fantàstica sortida, resultava dolorós no haver-hi anat... però si em dius que va ser divendres, veig que la vam encertar...

David

zwingg ha dit...

uauu!! Quin descens! Moltes felicitats.

ignasiiiiii......... no em tentiiiiiiiiiisssss... hi ha molt per fer a tot arreu... la mateixa cara S del pic de les Planes allà mateix.. brrr.. anem buscant forats!
ei david! llàstima que els anticiclons no hi entenguin de caps de setmana!? o quasi millor, que sino seria tot molt aburrit!

pep, genial, curt, però intens!

Anònim ha dit...

Ei..jo no tento.. nomes animo..ja anireu posat dates sobre la taula i mirare d'afegirm-mi a aquelles que pugui!