7 de maig 2009

Canal de Sàbat, MBEA S5/S6 (Serra del Cadí)

***

Comença l'esquiada de la canal... (Foto:PepArtigues)

..."companys de cordada", quina simbiosi entre dues paraules tan entrelligades. N'hi ha que ja hi són, n'hi ha que es descobreixen. En els reptes compartits, és un tot pren el seu significat. Feia dies ja em va arribar, "- Edu, la Sàbat esta molt bé per esquiar-la".. quin luxe que se t'avancin amb tant encert! I aquesta setmana, causalitats entrelligades, surt l'oportunitat. Un gran descens, elegant, estètic, però també exposat i obligat, on no si val errar-la..

Remuntant la canal (Foto:EduPlana)

Pugem i baixem per la mateixa canal. Calcem esquís al Prat del Cadí i sobre una neu prou endurida progressem ràpid. A les vessants que els hi toca el sol ja ha transformat, són les 8h i la neu assolellada està molt tova. Dins la canal es conserva prou bé, canviant, a trams molt dura, a trams estovada, a trams poc transformada (10-20cm de neu granissada). Escalem la canal una mica per l'esquerra del seu fil per esquivar les pedres que s'acanalen i baixen rapidíssimes.

Imatge de les canals (Foto:EP)

Topo de la canal Sàbat (Matas, J. 1988. Escalades al Parc Natural del Cadí) i superant el ressalt de roca (Foto:EP)

Al collet abans de la darrera rampa de sortida ens plantem. El flanqueig per la curta campa de neu penjada que porta a la rampa final ja fa estona que li toca el sol i està perillosa, i tot i ser aviat veiem baixar purgues a l'enllaç amb la rampa. Ens calcem, i avall, aprofitant que la canal segueix a l'ombra.

Durant l'ascens (Foto:PA i EP)

Últimes pendents fortes (Foto:EP)

El coll on iniciem el descens (Foto:EP)

Innivació espectacular la d'aquest any al Cadí. Foto esquerra, la sortida del mig de la canal de l'Ordiguer. Foto dreta la rampa final de la Sàbat amb el flanqueig exposat que queda amagat (Foto: EP)

Sobre les condicions d'innivació de la canal, excel.lents. El ressalt de sota està pràcticament cobert i es pot passar per l'esquerra (baixant) fent un salt petit (1m o metre i mig, preferim rapelar -clau i mallon- per no arriscar-nos a una mala recepció, la qualitat de la neu no dóna per gaire). En conjunt, 40-45º amb trams puntals de 50-55º durant 320m de recorregut. Però més exposada que l'Ordiguer, ja que l'autodetenció és més difícil i la canal acaba penjada sobre una franja rocosa de 15-20m.

Inici del descens i anarinant (Foto:PA i EP)

Descens arribant al "replà" del mig de la canal que atenua una mica l'exposició (Foto:EP)

Imatges del Cadí.. (Foto:EP i PA)

Descens (Foto:PA)

Ja fora de la canal, al flanqueig per sobre la banda rocosa i les primeres rampes amb més pendent purgues arreu a cada gir. Més avall, neu primavera molt estovada però més "previsible", i ens arribem al prat amb un divertit eslàlom entre arbres petits (d'uns 5-10anys? de edat, el temps que fa que no hi arriba un allau). La idea era combinar aquest descens amb una altra canal, però la calor no dóna per més.

Descens sortint del "replà" (Foto:EP)

El tram final, on els girs són més obligats (Foto:PA)

Ràpel del ressalt rocós (Foto:EP)

Entrant al flanqueig de la cascada per l'obaga (Foto:EP)

El safrà ja despunta. La bellesa efímera del paisatge nevat. Com les vivències, d'un descens fantàstic i intens que no dóna treva. Relaxats compartim sensacions amb en Latox, l'Albert i cia que baixen de la canal dels Troncs (i ens diuen que en bones condicions però que ja s'acaben).

(Foto:EP)

Hem aprofitat una darrera finestra "pels pèls" abans de que la bossa d'aire càlid d'aquesta setmana acabi de "matar" la neu. Era la segona nit que no glaçava en alçada, però encara hi havia prou inèrcia tèrmica del cap de setmana i el dilluns (a les 5 del matí la temperatura al coll de Pallers era de+5ºC, i a les 23h de la mateixa nit era de +15ºC). Amb les calors acumulades d'aquests dies més la pluja que s'hi espera, és del tot desaconsellable arribar-se al Cadí fins que no torni a glaçar.

Activitat moltbenfetaidesfeta el 5/05/09 amb en Pep Artigues (Zwingg)

marsi ha dit...

Osti com les gasten aquests del solsones... Ole per l'activitat!! Molt bona pinta té el descens... Aquest any està sent tremendu.. Naltres també ens hem i ens estem posant les botes. Ja fa uns dies vam estar fent la volta a la Meije.. molt ben parit lambient alpinu que si respira...

marsi

Gatsaule ha dit...

Molt bona baixada, Teddy! A mi aquesta em faria por pel ressalt de baix de tot...

Tinc ganes de tornar-hi a la nord del Cadí, enguany, però després de llegir-te esperaré millors condicions...

Jaume J ha dit...

Felicitats per l'activitat! Veig que has piulat a remi-thivel... ja hi hauràs vist la piulada de la canal de la Roca Verda de fa uns dies.
Hauries de valorar posar-te al casc una d'aquestes càmeres panoràmiques GoPro com el randosteve o el tonytheclimber (mira el vídeo de l'Aiguille Verte, face N 5.5 E4 d'abans d'ahir. Bon capdesetmana!

lluís ha dit...

Impressionant activitat!
Potser més com a repte tècnic i psicològic que pel plaer del descens?
Felicitats!

ALBERT ha dit...

Guapes fotos per un dia rodó tot i un pel massa "calentot". Felicitats per l'activitat.

Piter ha dit...

Ei.. molt bona !! m'he n'entren ganes de anar-me a passar per alli jejeje... te molt bona pinta !!

Apa... vagi b!!

moltes gràcies a tots pels comentaris, ha estat una molt bona activitat, sobretot per poder-la gaudir amb la neu de la canal sense massa relleu, que ja sigui per pluges, purgues o traces és el que acaba condicionant els descensos del Cadí quan has d'esperar a final de temporada.

La franja rocosa a la sortida de la canal cal tenir-la ben present. I en general no si val caure!

Jaume, ja fa dies li donem voltes al tema càmares, ens hi acabarem posant, en parlem un dia.

Lisu! m'has llegit els pensaments... aquell mateix dia l'hi dónava voltes, no masses però... potser és indivisible? la intensitat de cada gir dóna un sentit diferent al descens..

salut i fins la propera!